Povestea Magistralei Albastre

Magistrala Albastra canal Dunare Marea Neagra Povestea Magistralei Albastre

Canalul Dunăre-Marea Neagră este un canal navigabil ce leagă porturile Cernavodă de pe Dunăre și porturile Constanța Midia Năvodari de la Marea Neagră, scurtând drumul spre portul Constanța cu aproximativ 400 km. Mulți dintre noi, mai ales generatiile tinere, nu știu cum s-a realizat acest proiect strategic din România. Dacă primul Canal, Cernavodă, Poarta Albă, Peninsula, Midia Năvodari a însemnat sacrificii umane imense… devenind astfel un front de lucru de exterminare a populației intelectuale, secretele construirii Magistralei Albastre ne vor fi destainuite de cel care a proiectat măreţul proiect comunist, ing. Chiriac Avădanei, care primise la acea vreme ordin de la Ceauşescu să proiecteze Canalul Dunăre-Marea Neagră.

Dar, pentru o mai buna cunoastere a realitatilor, propun sa facem si csateva succinte referiri la anii ‘949/950, atunci cand Gheorghe Gheorghiu-Dej folosise canalul mai mult pentru exterminare oponenţilor regimului. In acest scop, la 25 mai 1949, Consiliul de Miniştri a hotărât demararea lucrărilor pentru construirea Canalului Dunăre-Marea Neagră, cica… pentru a se asigura un transport mai ieftin şi crearea unui sistem de irigaţii.

Pe santierele viitorului Canal, la Capul Midia, spre exemplu, se afla cel mai sinistru lagăr de muncă și exterminare. Acolo până și bolnavii cu răni grave, slăbiți în ultimul hal, aproape schelete, erau trimiși în cârje la lucru. Au fost numeroase cazuri când deținuții inapți au fost aduși morți sau în agonie de pe șantier. Dacă invocau scutiri medicale, bolnavii erau bătuți zdravăn cu ciomagul de comandantul Borcea Liviu și de ofițerul politic Lupu, după care erau trimiși la muncă.

În volumul “Cartea Albă a Securității” puteti găsi o declarație înfiorătoare dată de medicul deținut Radu Liviu în fața Procuraturii Militare, în decembrie 1955. In timp, dupa venirea impuscatului la putere, intreaga lucrare a devenit o capodopera inginereasca făcută cu multa, multa munca dar si cu sacrificii! Are o adâncime de 7 metri şi o lăţime cuprinsă între 70 şi 120 de metri. Lungimea canalului este de 94, 4 kilometri.

hepta 209226 Povestea Magistralei Albastre

Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost inaugurat în luna mai 1984.
Ăștia din ziua de azi nu știu să construiască, dar știu să fure. Eu mă întreb. Până când o să fure” – se intreaba Marius Zinca, in postarea sa de pe net.;
Este un lucru bine făcut, cu care ne mindrim. Noi l am făcut dar în alte timpuri. Acum ce mai facem?” – Cornelia Din;
Obiectiv strategic făcut cu multa munca de specialiști romani, în interes național, fără a se cere acordul occidentului.” – Nedelcu Doru;
Nu l-a construit Ceașcă, ci poporul. El a dat doar dispoziția. Tot oamenii de rând au dus la desăvârșire.” – Diana Marineci;
Acum suntem pe primele locuri la tot ce e rau.” – Aurelia Berta;
Corect asta este realitatea” – Petrica Tudorica;
Toate partidele se laudă cu realizările din trecut. Rușine să le fie, acum nici măcar o autostrada sau un pod nu sunt in stare să termine.” – Viorica Barascu;
Cindva am construit, acum cu specimenele care conduc tara nu reușim nici sa întreținem, păcat!” – Laurențiu Panaite;
Au fost oameni deștepți în țara asta și cu drag de ea. Păcat ce a ajuns, pe mâna hoților. Au chinuit oamenii care acuma sunt bătrâni și hoții își bat joc de ei. Este grav să blestemi dar măcar dumnezeu le va arata cumva.” – Cristina Rosu Bialus.

Asadar, pareri si pareri spuse (si postate) din suflet, dar si cu fireasca manie, de doar cativa dintre conationalii nostri, referitoare la aceasta insemnata realizare romaneasca din secolul trecut. Realizarea canalului a implicat un volum foarte mare de lucrări, concretizate în 301 milioane de metri cubi de excavaţii, dintre care 294 de milioane de metri cubi din canalul propriu-zis şi 7 milioane de metri cubi pentru lucrări conexe.

Acum? Ce sa va mai spun?!! V-au spus-o semnatarii susamintiti…

Autor: Marc Ciubotaru – (Guest Post)


Categorie articol [ Guest Post, Locuri si lucruri frumoase ]
Ţi-a plăcut acest articol ? Atunci votează-l, aici:
   

4 comentarii la “Povestea Magistralei Albastre”

  • ... a scris la 31 iulie 2021, 20:28   [#1]

    În mai bine de 30 de ani de după revoluţia din 1989, nici un guvern capitalist n-a fost capabil de asemenea proiecte de mare anvergură! Pentru că în capitalism totul se rezuma la cifre, la productivitate și profit (cât mai mare şi cât mai rapid!) și nu la mândria națională de a construi ceva și de a avea ceva, de a lăsa ceva în urmă pentru generațiile viitoare. Iar în democraţia zilelor noastre totul se rezuma la drepturi nu şi la obligaţii, motiv pentru care puşcăriaşii sunt ţinuţi în spate (mă refer la cheltuielile cu “cazarea”, mâncarea, utilităţile, personalul etc) prin taxe şi impozite luate de fraierii care muncesc în loc ca aceştia (pușcăriașii) să pună mâna pe lopată şi să construiască ceva util societăţii şi în acelaşi timp, prin munca prestată să-şi plătească singuri cazarea şi mâncarea…

  • ... a scris la 31 iulie 2021, 20:38   [#2]

    Circula o legendă urbană care spunea că, înainte sa moară, Nicu Ceaușescu ar fi zis: “Voi n-o să fiţi capabili să văruiți cât a construit tata!“.
    Se pare că a avut dreptate!

  • marc
    ... a scris la 31 iulie 2021, 20:58   [#3]

    Nu se pare,ci e un adevăr confirmat de realitățile vieții.Acum?Vorbe,vorbe si promisiuni,proiecte si alte …minuni!Toate,doar minciuni….

  • Ultimul prost
    ... a scris la 1 august 2021, 19:25   [#4]

    Obligații are numa’ „stupid pipălu” pomenit cândva de Brucan. Drepturile aparțin celor speciali…

    Spune-mi, te rog, câte „guverne capitaliste” au condus România ultimelor trei decenii, Dane?

    Au tu chiar nu observi că la conducerea țării ajung mereu indivizi de calitate îndoielnică?

    „Magistrala albastră” a fost construită în mare parte de pușcăriași pe care nimeni nu i-a întrebat dacă le place să pună mâna pe târnăcop, lopată sau roabă. Cred că nici Dumnezeu nu știe câți dintre ei și-au încheiat socotelile cu trăirea asudând patriotic la realizarea acestui canal.

    Vreme trece, vreme vine (vorba poetului) și lucrurile se schimbă. Acum condamnații se plâng că nu au condiții decente pentru ispășirea pedepsei. Dacă nu au televizor color și aer condiționat în celulă fac imediat o reclamație la CEDO…

Adaugă un comentariu

:) :( :d :"> :(( :dancing: :x 8-| /:) :o :-? :-" :-w ;) [-( :peace: arata toate iconitele »

Anti-Spam: Ce culoare are iarba?