Povestea celui mai lung tunel din ţară

tunel Povestea celui mai lung tunel din ţară

Din cate probabil ati aflat, in România sunt puține povești care se termină cu happy-end. Acesta este și cazul tunelul Teliu, una dintre cele mai impresionante construcții inginerești de pe teritoriul românesc, dar care, din pacate, astăzi, este lăsat în totala paragină. Ca multe altele!

Povestea tunelului (relatata si postata pe net si de Cl. Petrisor) care are o lungime de peste 4.000 de metri a început în toamna anului 1923. Tunelul Teliu este doar unul dintre cele trei ale căii ferate Brașov–Întorsura Buzăului, iar realizarea sa a fost încredințată germanilor de la Julius Berger Tiefbau Aktien Gesselschaft. Pe 25 iunie 1931, dupa exact 5 ani mai târziu, (neamtul tot neamt ramane!) tunelul era gata deschis circulației, odată cu restul liniei. Asa ca, la acea vreme, Buzăul se unea cu Brașovul… pe șine.

Tunelul Teliu, poartă numele pârâului cu acelas nume de pe valea căruia trece linia ferată. În 1935 s-a decis reinceperea lucrărilor dar, din nefericire, ele au fost repede oprite in anul 1939, din cauza declanșării celui de-Al Doilea Război Mondial. După care, proiectul initial a fost abandonat. Astfel, cel mai lung tunel construit vreodată în România a rămas situat doar pe o cale ferată secundară, simplă și neelectrificată.

Dupa ani si ani, pe 30 iunie 2018, podul de piatră de la Budila s-a prăbușit complet, iar ca urmare calea ferată, care oricum nu era folosită, a devenit inutilizabilă. Totusi in iulie 2019, CFR a lansat o licitație la care au participat două firme. Scopul: construcția podului, în urma căreia trenurile ar urma să circule din nou prin batranul tunel Teliu. Dar…

Acum, poate ca va intrebati: in fond, ce tuneluri mai are România? Desi inca suntem cam departisor de Europa, inclusiv si la acest capitol, România mai are tuneluri care merită luate în evidență. Astfel, pe raza localitatii Tălăşmani, la limita dintre judeţele Galaţi şi Vaslui, se găseşte al doilea tunel ca lungime din tara noastra, cu o lungime de 3. 330 metri. Dar daca ne referim si la cele rutiere, cel mai lung tunel este Capra-Bâlea de pe Transfăgărăşan, ce se întinde pe o distanţă de 884 de metri şi a fost construit în anul 1972, în perioada dictaturii comuniste.

Din pacate, acum, in anii ce-i traim, atat infrastructura feroviara cat si cea rutiera se afla in mare suferinta. Se fac, ce-i drept, eforturi dar mai ales proiecte si planuri, insa practic f putine s-au realizat in practica. De ce? Asta cred ca o stiti si dumneavoastra, asa-i?

Autor: Marc Ciubotaru – (Guest Post)

Categorie articol [ Guest Post ]
Tagged with: [ , , ]
Ţi-a plăcut acest articol ? Atunci votează-l, aici:
   

2 comentarii la “Povestea celui mai lung tunel din ţară”

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 1 decembrie 2020, 10:50   [#1]

    Ce tuneluri mai are România? Păi avem tunelul tranziției, în bare bâjbâim de 30 de ani și încă nu se vede luminița din capătul lui…

    La mulți ani România!

  • marc
    ... a scris la 1 decembrie 2020, 12:10   [#2]

    Eu iti zic si tie,,LA MULTI ANI”,doar esti roman,nu?Cat despre tunele,e perfect ce-ai spus!…
    LA MULTI ANI si prietenului Dan!

Adaugă un comentariu

:) :( :d :"> :(( :dancing: :x 8-| /:) :o :-? :-" :-w ;) [-( :peace: arata toate iconitele »

Anti-Spam: Ce culoare are iarba?