Muzeul locomotivelor cu abur din Reșița

Locomotiva cu aburi Muzeul de Locomotive Resita 452x277 Muzeul locomotivelor cu abur din Reșița

Cine pune… “pe șine”, muzeul de locomotive de epocă, din Reșița?

Înființat în 1972, Muzeul locomotivelor cu abur din Reșița, unic în Europa, a constituit ani de-a randul un inedit și permanent punct de atracție pentru numeroșii vizitatori (români sau din alte țări) ai orașului de la poalele Semenicului. Situat, nu departe de intrarea-n oraș dinspre Caransebeș sau Bocșa, în zona Triaj, muzeul reunește 16 locomotive cu aburi, construite la Viena între anii 1872-1950, din care 14 au fost fabricate la Reșița, în renumita și regretata Uzină Constructoare de Mașini.

Între toate aceste unice exponate, se afla expusă și prima locomotivă realizată în spațiul sud-european, la Reșita, în 1872, după un model Szekul, în 1871, având numărul de circulație chiar cifra, 1! Tot ca o atracție deosebită, este și o locomotivă fabricată la UCMR, în 1958, destinată transportului feroviar pe ecartament ingust – CFR 764001.

Fără nici-o exagerare, se poate spune că acest unic muzeu, reunește o inedită colecție ce ilustrează progresul de cca un secol al mersului pe șine a locomotivelor cu aburi. După care, cum bine se știe, s-a trecut la fabricarea locomotivelor Diesel și, mai apoi, la cele electrice.
Dacă acest lucru este, cred, bine știut, mai puțin știut este însă faptul că de la o vreme, acest minunat și deosebit de interesant muzeu, este lăsat, cum se mai spune, în voia soartei! Neîngrijit și cam nebăgat în seamă! Care-i cauza? Se spune, din câte am aflat, inclusiv din presă, că-i vorba de un aviz!! Un aviz necesar pentru reabilitarea așezământului muzeeal.

O necesară documentație zice-se că s-a făcut mai demultișor, acum însă, chiar de pe la începutul anului(!), se așteaptă sosirea la Reșita a unui expert, unic (ca și muzeul) în țară! Până atunci, exponatele (atât de admirate timp de zeci de ani), stau, multe chiar și ruginite, în așteptarea acelui unic(?!) expert! Treabă… românească, nu? Cum să meargă, ca pe roate!

Cu nostalgie mă poartă acum amintirile din anii pe care i-am trăit, pe plan profesional, și prin aceste minunate plaiuri ale Caraș-Severinului, implicit prin Reșita! Nu era dată să trec pe aici și să nu vizitez, cu același interes, muzeul considerat a fi cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din întreaga Europă, declarat, pe bună dreptate, drept monument istoric național!

Acum? Acum aflu, din surse autorizate, cu surprindere, dar și cu și revoltă, de regretabila soartă a obictivului muzeal care, în lipsa unor măsuri operative, energice și eficace, așteaptă, ca și multe, multe altele, sosirea… expertului! Ce-aș mai putea să mai zic?!…

P.S. – Sper că imaginile alăturate, vă vor oferi, pe cât posibil, o modestă modalitate de cunoaștere sumară a exponatelor din incinta Muzeului locomotivelor cu abur din Reșița.

Autor: Marc Ciubotaru – (Guest Post)

Tagged with: [ , , , , ]
Ţi-a plăcut acest articol ? Atunci votează-l, aici:
   

2 comentarii la “Muzeul locomotivelor cu abur din Reșița”

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 20 august 2017, 18:08   [#1]

    Bine scris, Marc. Ai pus degetul pe una dintre rănile Banatului, da’ tot degeaba. Locomotivele din poze mergeau cu aburi, nu cu abureală…

  • ... a scris la 20 august 2017, 22:29   [#2]

    Guvernanții de-acu’ sunt convinși că locomotivele merg cu abureală! Și nu numa’ locomotivele…

Adaugă un comentariu

:) :( :d :"> :(( :dancing: :x 8-| /:) :o :-? :-" :-w ;) [-( :peace: arata toate iconitele »