Mostre de comportament

Ion Tiriac vanatoare porci mistreti balc Mostre de comportament

Ne-am căptușit cu modele false, modelul omului care reușește ușor, care se descurcă, care știe să facă bani. Ne-am pierdut moralitatea, manierele și educația. Am uitat să ne îmbrăcăm frumos, să ne purtăm elegant. Am pierdut nu burghezia materială, ci burghezia spiritului, noblețea spirituală. Trăim azi într-un mediu semicultural și parvenit, impulsiv și brutal. Suntem departe de ce am fos cândva…” Am reprodus întocmai doar o parte din cele scrise, cu zeci de ani în urmă, de celebrul George Enescu (1881-1955) cu referire la situația existenta în România acelor ani.

Din nefericire acum, în 2019 dar și-n cei care au tot trecut (sinistră coincidență!), situația-i exact la fel! Ce a fost cândva (cum spunea G. Enescu) și cât de departe suntem acum, e greu de știut și de comparat. Așa că, mă voi referi doar realitatea prezența, la anii ce-i trăim. Care și cum e, cred c-o știm cu toții. Nu-i cazul să repet. Exemplele din jurul nostru, sunt numeroase, cât fire și iarbă, grăitoare și edificatoare.

Unul dintre acestea, care de fapt m-a determinat să abordez un asemenea subiect, mi-a sărit în ochi (cum se mai spune) chiar zilele trecute. Într-un… tradițional loc din vestul țării, se desfășura atunci tot o tradițională (!) partidă de vânătoare, cu participare selectă și internațională. Într-una din pauzele acțiunii sau poate pe la finalul ei (acum, zău, nu mai rețin întocmai!), unul dintre… cei ajunși, care a știut și știe să facă bani, deci, vorba lui G. E, “se descurcă“, firesc, a coborât alene dintr-un gipan. Într-o secundă, “aghiotantul”, eventual un slugoi de- al sau, s-a și repezit să-i îmbrace o geacă, chiar din mersul și evidenta nepăsare (semn al… plinătății materiale) a stăpânului! Stăpân care, cum tot George Enescu zicea, uitase probabil să se… mai îmbrace singur, ca orice trăitor. Își pierduse (uitase) pan’ și “moralitatea, manierele și educația!“…

Că “trăim într-un mediu semicultural și parvenit, impulsiv și brutal” (revedeți spusele lui G.E. de mai sus), iarăși nu-i o noutate, ci o repetare a istoriei. Revedeți cum se comportă o bună parte din “aleșii natunii”, in public, chiar și-n Parlament, sau vis a vis de muritorii de rând!

Că să nu mai amintesc acum și de domnii doctori, de acei slujitori ai lui Hipocrate, care dacă nu dai, ăla ești. Mori cu zile prin spitale!…

În asemenea conjunctură putem spune, fără nici-o reținere, că într-adevăr… “suntem foarte departe de ce am fost cândva“! Dar și de o mult așteptată speranța de mai bine!

Autor: Marc Ciubotaru – (Guest Post)


Categorie articol [ Guest Post, Social, Vocea poporului ]
Ţi-a plăcut acest articol ? Atunci votează-l, aici:
   

12 comentarii la “Mostre de comportament”

  • ... a scris la 26 ianuarie 2019, 13:45   [#1]

    Accept ideea că trebuie să existe vânători profesioniști, pentru diverse situații… ca de exemplu, un urs ori o haită de lupi atacă oamenii și dacă nu există nici o altă variantă, atunci da, apelezi la un vânător profesionist, care este plătit să facă asta.

    Vânătorii amatori care omoară animale doar pentru amuzament, în opinia mea, nu sunt altceva decât niște CRIMINALI care-și satisfac nevoia de a ucide omorând animale nevinovate pentru amuzamentul propriu! Dacă nici o lege de pe planetă nu le-ar interzice să omoare oameni, probabil că bogații planetei ar organiza partide de vânătoare private în care să vâneze… oameni! Eu așa îi văd și au parte de toată desconsiderarea mea!

    Iar dacă prin astfel de “tehnici” de “marketing” bogații planetei vor să lege “prietenii” de afaceri sau influență, să meargă dracului la ski, să se dea cu elicopterul sau cu avionul, să facă bungee jumping sau orice altceva dar nu CRIME!!!

    x(

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 26 ianuarie 2019, 14:49   [#2]

    În zilele noastre nu mai există vânători „profesioniști”, Dane. De fapt, nu cred că vânătoarea a fost vreodată o profesie.

    Chestia aia de la Balc nu poate fi numită în niciun caz vânătoare. Știi tu de ce…

    Nimeni, exceptându-i pe „vânătorii” de pe moșia lui Țiriac, nu împușcă niște mistreți dacă nu e nevoie…

  • Marc.
    ... a scris la 26 ianuarie 2019, 15:17   [#3]

    Și totuși, fără a fi nevoie, se împușcă! Ca-n acele locuri din Bihor. Dacă ai bani, te descurci. Faci ce vrei și chiar ce nu vrei sau nu-i permis! Viata-i o lupta, deci te lupta și… împușcă! Pe la Balc sau pe aiurea. Cine poate sa facă orice, o face și pe ăsta! Prin… tradiție! Asa-i la vanatoare, nu-i ca-n tenis…

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 26 ianuarie 2019, 16:40   [#4]

    Parțial ai dreptate, Marc. La mine în sat mistreții sunt împușcați atunci când se bagă în cucuruzul sătenilor. Bine, mai sunt și braconieri ce îi vânează, dar o fac pe propria răspundere.

    „Vânătoarea” de la Balc nu e vânătoare, ci concurs de tir….

  • marc
    ... a scris la 26 ianuarie 2019, 17:32   [#5]

    Cu mari, f mari avantaje! Pentru cine? Ghiceste pana ce-o sa le afli, daca deocamdata n-o stii, Ma cam indoiesc insa… Cu mari, f mari avantaje! Pentru cine? Ghiceste pana ce-o sa le afli, daca deocamdata n-o stii, Ma cam indoiesc insa…

  • ... a scris la 26 ianuarie 2019, 18:20   [#6]

    Am spus-o și mai sus: când animalele sălbatice atacă oamenii ori fac pagube în gospodăriile acestora, sunt de acord cu vânătoarea. Altfel însă, ce căcat de plăcere bolnăvicioasă poți avea să vezi întinse la pământ zeci sau sute de leșuri de animale? Trebuie să fii bolnav psihic să-ți facă plăcere un astfel de “peisaj” cu zeci de leșuri întinse la pământ la care să le faci “contabilitatea”!

    Vrei să faci un concurs de tir să vezi care-i mai bun țintaș? Pune drecu’ niște sticle și borcane și trage în ele!
    Aaa, vrei o țintă mai “dificilă”, în mișcare? Există aparate pentru așa ceva, acele lansatoare de ținte mobile și tragi până ți se face țeava roșie!

  • marc
    ... a scris la 26 ianuarie 2019, 18:29   [#7]

    Dane, eu m-am referit la cele spuse de Francisc în legătură cu vânătoarea! De asemenea, afirmațiile tale sunt mai mult decât normal grăite și explicate. Dar Bâlcul rămâne… Balc! Iar comportamentul unora dintre cei… ajunși, în ton cu evenimentul! Asta-i!

  • ... a scris la 26 ianuarie 2019, 18:36   [#8]

    Înțeleg și vânătoarea pentru supraviețuire, cum era în trecut. Până la urmă, omul are și el locul lui în lanțul trofic (în vârf, ce-i drept) și dacă vânează doar ca să se poată hrăni și să nu moară de foame nu face altceva decât să urmeze calea firească a evoluției și a naturii din care face parte, la fel ca toate animalele. Leul ucide antilopa pentru a se hrăni și nu pentru distracție. Șoimul ucide sorecele pentru a se hrăni. Șopârla ucide insecta pentru a se hrăni… și așa mai departe… Când însă nu este nevoie să ucizi pentru a nu muri de foame (cu atât mai mult că vorbim de bogații planetei, care ar putea mânca zilnic doar trufe și caviar învelit în aur și asezonat cu praf de diamante!), uciderea … -- de fapt, ce vorbesc despre ucidere, e un MASACRU! -- unor animale nevinovate nu înseamnă nimic altceva decât satisfacerea instinctelor ucigașe ascunse în mintea bolnavă a acestor bogătași!

  • ... a scris la 26 ianuarie 2019, 18:45   [#9]

    Într-o lume utopică, i-aș lua pe toți bogătașii ăștia care participă la astfel de partide de vânătoare, i-aș lăsa într-o pădure îmbrăcați doar în chiloți după care în aceeași pădure aș da drumul unor haite de lupi, lei, tigri și alte animale carnivore… Dacă vor “experiențe intense”, să simtă pe pielea lor cum e să trăiască astfel de “experiențe intense”, să simtă pe pielea lor cât de plăcut este să fii… vânat! Și apoi mâncat!

  • ... a scris la 26 ianuarie 2019, 18:58   [#10]

    @Francisc, vânătoarea a fost o profesie. Cândva, pe vremuri, ce-i drept… La fel ca agricultorii. Doar că vânătorii profesioniști mergeau la vânătoare pentru a face rost de hrană pentru familiile lor. Atât și nimic mai mult!
    Exista și un anumit “cod” al vânătorilor potrivit căruia vânau doar atunci când era nevoie și cât era nevoie! Dacă bine-mi amintesc, cred că am citit asta (în copilărie) și prin cărțile lui Karl May…
    Dacă vrei, îți recomand și niște filme și documentare pe tema asta…

    Recent am urmărit un documentar despre un sat din Africa. Pescarii de acolo pescuiau strict cât era necesar ca să se hrănească, erau cât se poate de conștienți că dacă abuzează de pescuit vor rămâne în curând fără pește în râu!

  • Marc.
    ... a scris la 26 ianuarie 2019, 20:14   [#11]

    F. argumentat totul! Argumentat, explicat și… de băgat în cap, as zice eu… Păcat cu nu le citesc tocmai cei care se simt cu musca pe căciulă! Nici alții nu prea se înghesuie s-o faca!…

  • Dan Capitan de Plai
    ... a scris la 29 ianuarie 2019, 9:24   [#12]

    Intr-adevar este o abjectie sa faci din vanatoare activitate distractiva. Adeptii acestui gen de manifestari le asociaza cu preocuparile nobiliare care, in Evul Mediu, erau rezervate suveranului, ceea ce le creaza fantasma unor cercuri exclusiviste. Problema e ca respectivii indivizi practica si vanatoarea de oameni si asta nu ca divertisment, ci ca ocupatie curenta sub forma sclavagismului monopolist, cunoscut fiind faptul ca in unele zone de pe Glob chiar si resursele de apa sunt obiect de monopol in drepturile unor corporatii. Vanatoare nu-i doar atunci cand tragi cu sageata intr-un cerb, ci-i si atunci cand pui capcane pentru ursi, de exemplu!

Adaugă un comentariu

:) :( :d :"> :(( :dancing: :x 8-| /:) :o :-? :-" :-w ;) [-( :peace: arata toate iconitele »