Dunărea şi frumuseţile ei

image Dunărea şi frumuseţile ei

De la izvoarele sale, din Muntii Padurea Neagra si pana la varsare in Marea Neagra, Dunarea strabate variate forme de relief care imprima cursului cand un aspect de fluviu navalnic de munte, cand un aspect de fluviu de ses, cu ape linistite. La punctul de izvor al fluviului, se afla un complex statuar, reprezentand doua femei, o mama, simbolizand Europa, ce ii arata fiicei sale, calea pe care trebuie s-o urmeze. Ea, Dunarea, strabate, fie linistita, fie involburata, 4 capitale – Viena, Bratislava, Budapesta, Belgrad si 10 state europene: Germania, Austria, Slovacia, Ungaria, Croatia, Iugoslavia, Romania, Bulgaria, Republica Moldova si Ucraina. De-a lungul a mai bine de doua milioane de ani isi implineste cursul, infruntand mai multe culmi muntoase ale sistemului alpino – carpatic, daltuind peisaje de o rara frumusete, impodobite de om cu numeroase castele medievale sau cu asezari pierdute in vegetatie.
Dunarea curge catre sud-est pe o distanta de aproximativ 2860 km si se varsa in Marea Neagra, fiind singurul fluviu european ce curge de la vest la est.


Pe teritoriul Romaniei, cursul inferior al Dunarii, se desfasoara pe o distanta de 1075 km intre localitatile Bazias si Sulina, facand granita cu Serbia (235, 5 km), Bulgaria (469, 5 km), Republica Moldova (0, 6 km) si Ucraina (53, 9 km), colectand majoritatea raurilor din Romania cu exceptia celor din Dobrogea, transporta anual circa 60 milioane tone aluviuni si 200 miliarde m³ de apa! Despre măreţia fluviului s-au scris până acum mii de pagini şi nu puţine au fost momentele din istoria Dunării când oamenii au vărsat lacrimi de emoţie sau de tristeţe în faţa imaginii covârşitoare oferite de bătrâna „doamnă“. Din cate se stie, Apolodor din Damasc a avut nevoie de doar doi ani pentru a construi peste Dunăre, primul pod cu o lungime de circa 1. 135 metri şi o înălţime de 12 metri, construcţia avand un rol decisiv în cucerirea Daciei. Al doilea pod, tot peste fluviu, a fost construit în timpul împăratului Constantin cel Mare, în anul 328… Alte două au mai fost construite prin a doua jumătate a secolului al XX-lea: podul de la Giurgiu şi cel de la Calafat Vidin. Ideea amenajării unui canal care să taie Dobrogea de la est la vest i-a aparţinut lui Stalin şi in esenta viza exterminarea intelectualilor din România, care au s-au opus regimului comunist. Mii de oameni, intre care foarte mulţi deţinuţi politici, au murit atunci, în timpul lucrărilor, soluţia gândită fiind pusă în practică în 1949, de catre Gheorghe Gheorghiu Dej. Peste 32 000 de persoane au lucrat de-a lungul anilor la construcţia canalului care leagă acum Dunărea de Marea Neagră. Dar inafara acestor date, mai mult sau mai putin cunoscute, fluviul (al doi-lea din Europa), istoria lui, ofera cititorului (si nu numai) si numeroase lucruri mai puţin cunoscute. Unele chiar, sa zic asa, zguduitoare, de ne crezut. Din pura intamplare sau ca o simpla coincidenta, cateva le-am aflat si le-am trait. Ani de-a randul m-am numarat, fie printre tulceni (deltaici, cum li se spunea!), galateni si braileni, fie-dupa 1970-printre traitorii stravechei Drobeta si cei din pe fosta insula Ada-kaleh, noua Orsova si din mirifica Clisuria a Dunarii. Pe parcursul mai multor ani, am vazut si admirat harnicia si priceperea celor care au ctitorit in albia fluviului, “Cetatea luminii ” de la Portile de Fier 1, sistemul hidroenergetic si de navigatie de la Portile de Fier 2, noua Orsova, Baba Caia, stânca din mijlocul Dunării din apropierea localităţii Coronini cum răsare semeaţă, la circa şapte metri deasupra apei si multe, multe alte minunatii ale naturii si iscusintei umane.

De asemenea, in timpul embargoului impus fostei Republici Iugoslave, usor se putea vedea cum grănicerii stăteau la pândă pe stânci, pentru a depista contrabandiştii de carburanţi dar mai ales pe cei ce-si riscau viata in incercarea lor disperata de a scapa de molima comunista! Mii de conationali care au încercat sa treaca Dunărea, locul de veci a mii de români, au murit sub ploaia de gloante a granicerilor sau înecati. Date estimative arata ca cel putin 15 000 au încercat sa treaca ilegal frontiera numai în ultimul deceniu de dictatura comunista. Unii dintre fugarii, care au visat o lume libera, au ajuns în închisori. Acum, dupa ani si ani, Dunarea continua sa-si amestece apele, pe cei 2860 km, pornind din vest catre est, intr-o lunga si aventuroasa calatorie, spre Marea cea mare. Noi, romanii (dar nu numai) scapati de molima comunista, suntem de mai multa vreme, dominati de pandemia generata de Covid 19 si implicit de urmarile acesteea. Daca vom fi optimisti dar si prevazatori, cu rabdare, vom scapa si de aceasta. Pana atunci, ca o deconectare si fara a ignora unele recomandari facute de autoritati, va sugerez sa vizitati macar o particica din locurile amintite sau din celelalte zone situate pe pitorescul curs al batranului fluviu, martor al atator evenimente si transformari, bune sau rele, din existenta acestor meleaguri milenare, incarcate de legenda. Impresiile va vor coplesi…


Autor: Marc Ciubotaru – (Guest Post)

Categorie articol [ Guest Post, Locuri si lucruri frumoase ]
Tagged with: [ , ]
Ţi-a plăcut acest articol ? Atunci votează-l, aici:
   

Adaugă un comentariu

:) :( :d :"> :(( :dancing: :x 8-| /:) :o :-? :-" :-w ;) [-( :peace: arata toate iconitele »

Anti-Spam: Ce culoare are iarba?