Cum ar trebui să fie construite maşinile electrice pentru a putea înlocui maşinile cu motoare pe benzină şi diesel

Masina electrica Cum ar trebui să fie construite maşinile electrice pentru a putea înlocui maşinile cu motoare pe benzină şi diesel

Cum ar trebui să fie construite maşinile electrice

Maşinile electrice pot fi cea mai bună alternativă la maşinile cu motoare pe benzină şi diesel însă nu aşa cum s-au gândit până acum producătorii de maşini să o facă. În acest moment, avem mai multe modele de maşini electrice pe piaţă. E adevărat, preţul încă este prohibitiv, însă, dacă ar fi produse şi vândute în număr mare, teoretic ar trebui să scadă preţul suficient de mult încât să-şi poată permite toată lumea să-şi cumpere o maşină electrică. La preţurile actuale, maşinile electrice niciodată nu vor putea fi vândute în număr mare cum se întâmplă în cazul maşinilor cu motoare cu ardere internă (benzină şi diesel).

Dar, altele sunt problemele mari din cauza cărora maşinile electrice nu reprezintă în acest moment o alternativă bună la maşinile clasice cu motoare diesel şi pe benzină. Şi am să enumăr câteva dintre marile neajunsuri ale maşinilor electrice:
– autonomia foarte mică a maşinilor electrice, în comparaţie cu maşinile cu motoare pe benzină şi diesel;
– timpul foarte mare de încărcare a bateriilor în comparaţie cu timpul necesar pentru a face plinul cu benzină sau motorină;
– uzura în timp a bateriilor;
– consumul mare de energie electrică pentru sistemele de încălzire, aer condiţionat, faruri, etc.
– preţul de vânzare foarte mare al maşinilor electrice.

Aşadar, să le luăm pe rând…

Autonomia maşinilor electrice

În primul rând, autonomia unei maşini electrice este foarte mică în comparaţie cu autonomia unei maşini clasice. Cele mai optimiste cifre se învârt undeva la sub 500 km autonomie, asta însă doar pe hârtie, pentru că autonomia de ~500 km poate fi atinsă numai şi numai în anumite condiţii: pe un anumit tip de drumuri, fără aer condiţionat, fără căldură, şi cu bateriile noi!!! Ori, cu fiecare reîncărcare, capacitatea unei baterii scade! Aşa că, una zic producătorii legat de autonomie şi cu totul alta se întâmplă în realitate.
Pe urmă, o autonomie de ~500 km găsim doar la maşinile electrice extrem de scumpe, dacă ne uităm la o maşină electrică ceva mai ieftină, vedem că autonomia acesteia scade drastic la doar 100~150 km pe hârtie. În practică şi mai puţin.
Autonomia unei maşini clasice, ieftine, este de aproximativ 800~1000 Km.

Timpul de încărcare al bateriile vs timpul de alimentare cu benzină sau motorină

Cu maşina clasică mergi în benzinărie şi în 5~10 minute ai plinul făcut. La o maşină electrică, chiar şi dotată cu cele mai noi tehnologii de încărcare rapidă şi tot ai nevoie de vreo 2~3 ore pentru o încărcare completă. O încărcare “normală” durează între 8 şi 12~14 ore!
Timpul de încărcare a bateriilor este a doua mare problemă a maşinilor electrice, iar asta deoarece toţi producătorii au gândit ca maşinile electrice să fie echipate cu baterii reîncărcabile care nu pot fi schimbate (”ne”-detaşabile)!!! Adică, trebuie să stai cu maşina conectată la reţeaua electrică până când se încarcă acumulatorii. Când, ar fi trebuit să se gândească la cu totul altceva şi anume, “bateria” să fie un “obiect” care să poată fi înlocuit extrem de rapid şi uşor, în doar câteva minute. Asta ar presupune ca “obiectul” (care conţine întreg pachetul cu baterii) să fie montat undeva în spate (ori, eventual chiar jos, pt. o mai bună stabilitate, etc) – ceva de genul ca în imaginea de mai jos, în zonele marcate cu albastru – şi să fie detaşabil(ă):

Dacia Logan MCV 2016 Schita baterii electrice Cum ar trebui să fie construite maşinile electrice pentru a putea înlocui maşinile cu motoare pe benzină şi diesel

În acest fel, mergi la “benzinărie” (PECO), desfaci siguranţa de prindere a bateriei, detaşezi bateria (cu ajutorul unui mini-elevator), introduci o baterie gata încărcată şi… la revedere, ai plecat mai departe cu “plinul” făcut, totul durează 5~10 minute! Evident, plăteşti “plinul” de energie electrică.
Bateriile să fie “modulare” astfel încât maşinile mai mari (camioane, autocare, etc) să aibă posibilitatea să încarce 4~8 “pachete” de baterii în loc de un 1 sau 2 pachete cum ar fi la autoturismele mici. Dacă maşinile electrice ar fi dotate cu baterii detaşabile iar schimbul bateriei descărcate cu una gata încărcată ar dura 5~10 minute, atunci autonomia actuală de ~500 Km ar fi arhisuficientă pentru orice maşină electrică.

Evident, pentru asta, “benzinăriile” ar trebui ca în locul rezervoarelor cu benzină şi motorină să aibă un “stoc” de baterii gata încărcate, iar bateriile descărcate care sunt “detaşate” de pe maşini să fie puse la încărcat, în acest fel vor avea mereu un stoc de baterii gata încărcate.

Uzura bateriilor şi scăderea capacităţii acestora

Orice baterie Li-Ion, la fiecare reîncărcare îşi pierde din capacitate. Astfel că, de exemplu, o baterie de 50kWh, după descărcări şi încărcări repetate va avea o capacitate de doar 25kWh. Bine, scăderea capacităţii se produce gradual cu fiecare ciclu de descărcare/încărcare. Fiecare ‘baterie” ar trebui să aibă un mic afişaj electronic care să arate capacitatea bateriei, astfel încât, deşi este o baterie de 50kWh, aceasta mai furnizează doar 35kWh pentru că este deja uzată şi atunci clientul ar trebui să plătească doar 35kWh şi nu 50kWh!

Aerul condiţionat şi încălzirea la maşinile electrice

Aerul condiţionat consumă multă energie electrică atunci când este folosit, încălzirea habitaclului pe timp de iarnă la fel. Dacă la încălzire ar exista alternative foarte bune (Sirocou, Webasto, etc), la aerul condiţionat n-ai ce face: trebuie energie electrică!
De asemenea, mai există o mulţime de alţi consumatori electrici: faruri, stopuri, semnalizări, radio, panou de bord, computer de bord, servo-directie, servo-frana, etc…

Preţul de vânzare extrem de mare!

Dacă ne uităm acum pe piaţă, maşinile electrice au un preţ de vânzare exagerat de mare, este un preţ la care puţină lume îşi permite să le cumpere. Iar până când preţul acestora nu va scădea, nu vor fi cumpărate în număr mare astfel încât să înlocuiască maşinile cu motoare diesel şi pe benzină.

Categorie articol [ Auto / Moto ]
Ţi-a plăcut acest articol ? Atunci votează-l, aici:
   

Un comentariu la “Cum ar trebui să fie construite maşinile electrice pentru a putea înlocui maşinile cu motoare pe benzină şi diesel”

  • marc ciubotaru
    ... a scris la 7 septembrie 2018, 14:49   [#1]

    La așa preț, nu prea mi se pare la-ndemana! Plus unele (multe!) inconveniente… Ce spuneti?

Adaugă un comentariu

:) :( :d :"> :(( :dancing: :x 8-| /:) :o :-? :-" :-w ;) [-( :peace: arata toate iconitele »