GPS 100% gratuit, pentru telefoane mobile si tablete

GPS GPS gratuit pentru telefoane mobile şi tablete. Compatibil cu sisteme de operare Android, iOS şi Windows Phone. Detalii mai multe găsiţi aici: click aici !

Anul si locul fabricatiei unei anvelope – Numar DOT

anul si locul fabricatiei unei anvelope Anul si locul fabricatiei unei anvelope   Numar DOT

Anul si locul fabricatiei unei anvelope (cauciuc) – Numarul DOT

A venit iarna, si multa lume a intrat in febra cumparaturilor de anvelope pentru sezonul rece. Cum pretul anvelopelor este exagerat de mare in comparatie cu salariile romanilor, multi dintre soferi s-au orientat catre anvelope second-hand. Dupa ceva “alergatura” pe la vulcanizari, cunostinte sau diversi “intreprinzatori privati” si cu putin noroc, ai toate sansele sa gasesti niste anvelope bune, la un pret si de cinci ori mai mic decat pretul unei anvelope noi.

Unul dintre lucrurile pe care ar trebui sa-l stim insa, in momentul in care cumparam o anvelopa, este anul fabricatiei anvelopei. De ce ? In general, cauciucurile (anvelopele) care sunt “date jos” de pe jante de catre proprietarii de masini din Europa de Vest, sunt tinute poate luni de zile (sau si mai mult) in diverse spatii de depozitare. Dureaza ceva timp pana cand vine “intreprinzatorul” din Romania, care le incarca in camioane sau “dubite” de marfa, si … catre Romania cu ele.

Ei bine, daca in Europa de Vest exista totusi niste spatii de depozitare cat de cat in regula, in Romania de obicei anvelopele odata aduse, sunt tinute claie peste gramada, in soare, vant, ploaie si zapada, respectiv sunt “in bataia vantului” … Daca o anvelopa de iarna de exemplu, sta foarte mult timp “in bataia soarelui”, cauciucul “se coace” (cum se spune prin popor), respectiv se produc modificari in structura moleculara a materialului din care este fabricata anvelopa.
Din acest motiv, este bine sa stim data fabricatiei anvelopei pe care dorim sa o cumparam … Acum, suntem in anul 2011 … Daca o sa gasim o anvelopa fabricata in 2001 de exemplu, chiar daca arata foarte bine anvelopa, aceasta nu merita cumparata … Daca in schimb gasim o anvelopa fabricata in 2010, atunci putem fi siguri ca anvelopa este intr-o stare buna din punct de vedere al “materialului” din care este facuta anvelopa … Asta doar ca exemplu …

Cum putem sti in ce an este fabricata o anvelopa ? Ei bine, pe fiecare anvelopa exista un asa numit Cod DOT. Numarul DOT (sau codul DOT) este o combinatie de cifre si litere standardizata de Ministerul Transporturilor al SUA (Department of Transportation) care contine informatii despre producatorul anvelopei, tara de origine si, cel mai important, data fabricatiei.
Codul DOT il putem gasi pe peretele lateral (pe flancul) anvelopei si este sub forma:

DOT XXXX XXXX 0000

… unde X reprezinta orice litera iar 0 orice cifra (X-ul marcat cu rosu inseamna ca simbolul respectiv poate sa lipseasca).
Acest lucru se intampla in cazul anvelopelor fabricate inainte de 1999-2000. Dupa anul 2000 toti producatorii au trecut la notarea cu 4 cifre a datei fabricatiei anvelopelor in codul DOT. Conform regulamentelor, Codul DOT este marcat complet pe cel putin unul dintre flancurile anvelopei (partile laterale ale anvelopei). In practica, acest lucru inseamna ca tocmai grupul ultimelor 3 sau 4 cifre, respectiv cel care reprezinta data de fabricatie anvelopei, poate sa nu apara pe ambele flancuri ale anvelopei ci doar pe unul dintre ele. Prin urmare, in situatia in care numarul DOT nu este marcat complet pe o parte a anvelopei, va fi in mod sigur complet pe cealalta parte a anvelopei.

Exemplu: DOT NDOF JBLR 3210

DOT = Department of Transportation

Primul grup de simboluri este NDOF:

ND = tara de fabricatie sau statul (in cazul SUA) si producatorul anvelopei. In cazul de fata Germania, Goodyear.
OF = Reprezinta presa (autoclava) folosita in procesul de fabricatie.

Al doilea grup de simboluri este JBLR 3210. Acesta parte a codului DOT reprezinta o combinatie interna de litere si cifre a producatorului pe care acesta o face pentru a putea urmari lotul. In schimb ultima parte formata din 4 cifre este cunoscuta in general ca si numar DOT, chiar daca el este de fapt doar o componenta a codului complet.

3210 = data de fabricatie a anvelopei, sub forma Saptamana-An. In cazul de fata saptamana 32 din anul 2010.

Iata si cateva exemple in acest sens:

anul si locul fabricatiei unei anvelope numar dot Anul si locul fabricatiei unei anvelope   Numar DOT

anul si locul fabricatiei unei anvelope numar dot Anul si locul fabricatiei unei anvelope   Numar DOT

numar dot anvelope Anul si locul fabricatiei unei anvelope   Numar DOT

anul si locul fabricatiei unei anvelope numar dot Anul si locul fabricatiei unei anvelope   Numar DOT

Ţi-a plăcut acest articol ? Atunci votează-l, aici:
   
Comentează acest subiect
Acest articol a fost publicat de , duminică, 27 noiembrie 2011 in categoria Auto / Moto. Poti sa urmaresti raspunsurile catre acest articol prin RSS 2.0 feed. Poti sa adaugi un comentariu, sau poti sa pui un trackback (link) de pe propriul tau site:

Ctrl + C pentru a copia linkul

6 comentarii la subiectul “Anul si locul fabricatiei unei anvelope – Numar DOT”

  1. JoinT

    Esti sigur ca toti producatorii au acest sistem?

  2. Dan

    Teoretic, da.

  3. Mihai

    am niste pirelii p6000 cu “dot 93 bk 9583″ -- nu cead ca sunt din ‘83 si nici din saptamana 95 !!:)
    cum se citeste acest dot?

  4. Florin

    Cred ca cei care le vand pot sa raspunda la astfel de intrebari, sau cel putin ar trebui.

  5. stoica valentin

    Cred ca trebuie acordata o atentie deosebita informarii tututror soferilor despre codul DOT si alte forme de coduri cu este cel de la pirelli pt ca multi nu stiu, pot fi pacaliti usor de comerciantii de anvelope second si devin pericol public pe drum fara sa stie.

  6. Adi

    unde pe caiuciuc pot identifica sezonul?

RSS

Adauga un comentariu

Autentifica-te pe site si nu va mai trebui sa completezi casutele de mai sus.

:) :( :d :"> :(( :dancing: :x 8-| /:) :o :-? :-" :-w ;) [-( :peace: arata toate iconitele »

 
 

Acum poti adauga pe site, propriile tale articole. Click aici !



www.suplimente-culturism.ro