Anii de aur ai seniorilor noștri – primul avion de pasageri construit în România!

301893331 637229587819205 7938095339582382983 n Anii de aur ai seniorilor noștri   primul avion de pasageri construit în România!

“Minunea” s-a intamplat prin anii 1980, atunci cand, pe langa avioane, Romania producea si autoturisme, tractoare, fel de fel de agregate agricole, nave de diferite tonaje, instalatii sanitare etc etc mult apreciate pe plan european. Acum, se stie, totul a disparut. Nici bete pentru chibrite nu mai facem!! Mai totul a disparut. Tot ca prin… minune! In fine, asta a fost si este… Dar ca sa aflati cat mai multe amanunte despre acea premiera tehnic, va invit sa urmariti randurile care urmeaza, redate ad litteram din Forumul Militarilor…

La data de 27 august 1982, în prezența presedintelui Nicolae Ceaușescu, era prezentat public primul avion de tip Rombac 1-11 produs la Întreprinderea de Avioane Bucureşti, cu această ocazie România devenind primul stat comunist, cu excepția Uniunii Sovietice, care producea un avion de pasageri cu reacţie la Intreprinderea de Avioane Bucuresti, redenumita ROMAERO. Primul avion de pasageri fabricat in Romania: ROMBAC 1-11, inmatriculat YR-BRA. Felicitari tuturor care au contribuit la aceasta realizare. La acea data, Romania era a cincea tara din lume ce putea produce un A fost o realizare de excepţie a muncitorilor şi inginerilor români și deși era produs sub licență britanică, toate subansamblele avionului erau realizate în România. Astfel, motoarele erau construite la uzina „Turbomecanica”, iar celelalte componente ale avionului la diferite uzine din țară. Avionul Rombac 1-11 era un avion de tip mediu curier, putând transporta 120 de pasageri, pe distanţe de până la 4. 500 kilometri, putând atinge o viteză de 950 km/oră, cam tot atât cât ating şi aeronavele moderne de azi. De altfel, în acele vremuri doar avionul sovietic Tupolev TU-154 era mai rapid decât avionul românesc, Rombac-ul fiind însă mai fiabil decât cel sovietic, în ceea ce privește siguranța de zbor, consumul și costurile de întreținere. Primul zbor al aparatului de concepție românească a avut loc pe ruta Bucureşti-Timişoara, rută operată până atunci de avioane sovietice de tip Iliuşin IL-18 sau Antonov AN- 24 cumpărate din Uniunea Sovietică. De fapt, Ceaușescu dorea ca în câțiva ani compania Tarom să înlocuiască avioanele de producţie sovietică cu cele românești, iar în acest fel, să îşi manifeste independenţa faţă de Moscova și în ceea ce privește aeronautica. Trebuie amintit faptul că în acei ani, toate companiile aviatice din ţările comuniste operau zborurile de pasageri, pe distanţe medii, numai cu avioane de tip Tupolev TU-154 sau Iliuşin IL-18 și numai Tarom-ul avea posibilitatea să opereze și cu avioane produse în ţară. Între anii 1982 şi 1989 au fost produse nouă aparate Rombac 1-11, toate fiind livrate companiei Tarom, companie care le-a exploatat, le-a închiriat sau le-a vândut altor companii aeriene. Alte două aparate, aflate în execuţie la momentul schimbării de regim din 1989, nu au mai fost terminate niciodată. Un lucru absolut remarcabil la acest avion românesc este faptul că acesta deţine câteva recorduri cu care puţine aeronave se pot lăuda. Astfel, niciun Rombac 1-11 nu s-a prăbuşit, niciun pasager nu a murit la bordul unui astfel de avion și mai mult decât atât, în peste 30 de ani de exploatare, avionul românesc nu a fost implicat în vreun incident tehnic major. De altfel, un număr de două avioane Rombac 1-11 continuă să opereze și astăzi pentru o companie aviatică din Pakistan. Astfel, este de admirat faptul că, de când există aviaţie civilă în lume, sunt foarte puţine acele aeronave care să aibă cifra zero în dreptul accidentelor aviatice sau a incidentelor tehnice majore.

Iata si cateva ecouri : “De ce va deranjează realizările romanilor dinainte de 1990?! Putem vorbi și de prezent. De 30 de ani am făcut doar datorii la finanțiștii lumii. Romanii mai vrednici au plecat sa lucreze în lume. Economie națională nu avem nici în plan. Avem partide politice care se ocupa cu tâlhării și cumatrii. Și multi hoți de toate categoriile”. (Ctin Stefanovici)

“A fost odata”. (Liviu Ciobanu)

“MAI TERMINATI CU TRECUTUL, FACETI NAIBII CEVA PT. PREZENT CA RAMANETI FARA TARA MILITARI TRADATORI DE TARA SI NEAM. Cine să facă… ăștia nu pot să se lege la bocanci ” (Doina Vasile Murariu)

“CINSTE. CELOR CELOR CARE L-AU FACUT” (Sorin Coblisan)

Astept si comentariile dumneavoastra!

Autor: Marc Ciubotaru – (Guest Post)

Categorie articol [ Diverse, Guest Post, Istorie ]
Tagged with: [ , , , , ]
Ţi-a plăcut acest articol ? Atunci votează-l, aici:
   

6 comentarii la “Anii de aur ai seniorilor noștri – primul avion de pasageri construit în România!”

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 30 august 2022, 22:03   [#1]

    După ce Aurel Vlaicu a fost unul dintre „pionierii” aviației mondiale (frații Wright au deschis calea spre zbor!) la începuturile secolului 20, ce mare realizare e construirea primului avion de pasageri, Marc?

    După 8 decenii de aviație ne-am găsit și noi să construim un avion…

    În prezent, după o treime de veac de la „marile realizări ale industriei socialiste”, cumpărăm cu bani grei avioane second hand de la cei care nu mai au nevoie de ele. Ca să ne apărăm patria, cică!

    Da’ suntem mândri nevoie mare de „patriotismul” nostru!

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 30 august 2022, 22:16   [#2]

    Ca să ai motiv de supărare, scriu niște rime, Marc:

    Companie

    Tarom e o companie
    Numa’ bună ca să ție
    „Menegeri” de meserie
    Ce se pricep la hoție…

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 30 august 2022, 22:23   [#3]

    În Giulești Rapidul joacă împotriva universitarilor clujeni. Mă interesează meciul.

    Explicația „interesului ” e simplă: mai am câteva beri de răpus…

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 30 august 2022, 22:56   [#4]

    E pauză în Giulești și rezultatul e echitabil. Niciuna dintre echipe nu a reușit să-și impună jocul, deși amândouă au încercat.

    Mai e de jucat o repriză și orice rezultat e posibil. Să vedem, zise suporterul râgâind…

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 30 august 2022, 23:59   [#5]

    Rapid a câștigat după un penalty discutabil. Bravo lor!

  • Francisc întâiul
    ... a scris la 31 august 2022, 13:38   [#6]

    A murit Gorbaciov și mie îmi arde de fotbal? Vai de capul meu ăl prost…

    Omul cu stea în frunte (mă rog, unii zic că era semnul diavolului!) și-a încheiat socotelile cu trăirea. A plecat acolo unde vom pleca cu toții, lăsând în urmă și premiul Nobel pentru pace și pe „nepotul” Putin.

    Fie-i țărâna ușoară!

Adaugă un comentariu

:) :( :d :"> :(( :dancing: :x 8-| /:) :o :-? :-" :-w ;) [-( :peace: arata toate iconitele »

Anti-Spam: Ce culoare are iarba?